Auto, jolla voi myös lentää, ja lentäen lyhentää matka-aikaa ja välttää liikenneruuhkat. Kuulostaa houkuttelevalta mutta ajatus ei ole oikein ottanut tuulta lukuisista yrityksistä huolimatta. Varhaisin yritys rakentaa lentävä auto lienee Curtiss Autoplanen päähänpisto vuodelta 1917.
Kyseessä oli tuolloin kolmitasoinen laite, johon oli otettu Curtiss koulukoneesta siivet. Ohjaamossa oli tilaa kuljettajalle ja kahdelle matkustajalle, jotka istuivat rinnakkain kuljettaja/lentäjän takana. Yhdysvaltojen osallistuminen ensimmäiseen maailmansotaan lopetti kuitenkin tuon laitteen kehityksen.
Yhdysvaltojen uranuurtajat
Seuraava yritys rakentaa lentävä auto tapahtui myös Yhdysvalloissa, tällä ker
taa vuonna 1930 luvun lopulla. Vuonna 1934 Waldo Waterman niminen keksijä rakensi Whatsit -merkkisen lentoauton, joka ei kuitenkaan lentänyt, eikä se ollut auto. Vuonna 1937 samainen herra Waterman onnistui kuitenkin paremmin. Hän rakensi lentävän auton, joka todella lensi, ja jolla siipien pois riisumisen jälkeen pystyi ajamaan kuten autolla. Tämä laite kantoi nimeä Arrowplane ja se lensi Amerikan mantereen halki Kaliforniasta Washingtoniin.
1950-luvulla Ford Advanced Design studio suunnitteli Ford Volante Tri Atodyne 3/8 skaalan lentävän automallin, joka oli varustettu kolmella vertikaalisessa tasossa sijaitsevalla moottorilla, joiden oli tarkoitus saada auto lentämään. Tästä mallista suunniteltiin vielä versio nimeltään Nucleon, jonka takana sijaitsi pieni ydinreaktori takaamassa tehojen ja polttoaineen riittävyyden atomiaikana. Nucleon ei kuitenkaan ollut lentävä auto eikä tätäkään mallia ei koskaan toteutettu.
Lentävä auto tänään
Huolimatta tosiasioista ei lentävän auton suunnittelu ole vieläkään loppunut. Amerikkalainen Paul Moller on suunnitellut ja rakentanut Moller Skycar -prototyypin, josta on olemassa kahden, neljän ja kuuden hengen versiot. Moller Skycarissa on neljä kääntyvää moottoria, jotka nostavat auton paikaltaan ilmaan ja käännettäessä vaaka-asentoon alkavat kuljettaa sitä eteenpäin. Vuonna 2016 Moller Skycar lensi ensimmäisen kerran vapaasti, ilman että sitä oli kytketty mihinkään turvalaitteisiin.
Toinen moderni kehitelmä on myös amerikkalaisen Macro Industries Inc. suunnittelema SkyRider X2R. Se hyödyntää samaa konseptia kuin Moller Skycar, eli se on varustettu neljällä moottorilla, jotka nostavat laitteen ilmaan ja käännettäessä alkavat kuljettaa sitä eteenpäin.
Fakta kohtaa fiktion
Lentävän auton toteutuminen ideasta todellisuuteen on aina kaatunut ennemmin tai myöhemmin pariin käytännön tosiasiaan. Ensinnäkin, kyseiselle laitteelle kertyy väkisinkin hintaa niin paljon, ettei tavallisella autoilijalla ole mitään mahdollisuuksia hankkia kyseistä laitetta.
Koska kyseessä on lentolaitteen ja auton yhdistelmä, täytyy sen tekniikan ja rakenteen vastata molempien kuljetusmuotojen turvallisuusvaatimuksia. Ja tästä pääsemme seuraavaan tosiseikkaan, eli kuinka lentää laitteella turvallisesti, mikäli niitä olisi ilmassa enemmänkin? Onnettomuuden sattuessa seuraukset ilmassa olisivat huomattavasti maassa tapahtuvia onnettomuuksia vakavampia.